18-11-2017, 22:14
Kącik graficzny
POLYGON
Wstęp
Kula w programie Blender.
Grafika trójwymiarowa składa się z obiektów stworzonych z wielokątów - czyli z języka angielskiego polygonów. Łatwo to zauważyć, grając w gry w starszej daty (czyli pamiętające akceleratory grafiki trójwymiarowej), bądź stawiając pierwsze kroki w grafice trójwymiarowej.
Czym jest polygon?
Polygon to wielokąt (zwykle trójkąt lub czworokąt), jednostka składowa siatki (mesh) tworzącej model trójwymiarowy. Pozwala na dokładne odtworzenie obiektu trójwymiarowego i jego łatwą optymalizację. Siatkę obiektu można przenieść na mapę dwuwymiarową.
Kula wyświetlona w widoku siatki w programie Blender.
Operujemy na trójwymiarowych modelach za pomocą zmiany pewnych atrybutów, takich jak przesunięcie, kąt oraz wielkość takich składowych wielokąta jak punkt (verticle), krawędź (edge) czy cały wielokąt (face). Można również operować na większej części siatki, co zostało przedstawione na grafice poniżej.
Proces edycji siatki kuli w programie Blender.
Programy korzystające z Polygonów.
Większość aplikacji wykorzystujących grafikę trójwymiarową są zbudowane z modeli stworzonych z wielokątów. Obecnie większość silników graficznych umożliwia wykorzystywanie modeli stworzonych z wielokątów, wraz z zaawansowanymi opcjami, takimi jak tworzenie rozbudowanych grafik (tekstur) emitujących właściwości materiałów (wypukłość, odbijanie światła, przeźroczystość), z których się składają rzeczywiste obiekty.
Porównanie siatki trójwymiarowej szczegółowej z uproszczoną i uproszczoną z grafiką wypukłości.
Źródło: Commons.wikipedia.org
Przykładowo, krzesło posiada linie, sęki, które możemy oddać zarówno za pomocą samej trójwymiarowej siatki, lub za pomocą specjalnej grafiki dwuwymiarowej przeliczanej za pomocą trójwymiarowego silnika graficznego. Oczywiście warto zauważyć, że siatka trójwymiarowa jest o wiele bardziej kosztowna w obliczeniach w porównaniu do grafiki dwuwymiarowej, dlatego też są stosowane uproszczenia modeli oraz pewne przeniesienia ich szczegółów do grafiki dwuwymiarowej.
POLYGON
Wstęp
Kula w programie Blender.
Grafika trójwymiarowa składa się z obiektów stworzonych z wielokątów - czyli z języka angielskiego polygonów. Łatwo to zauważyć, grając w gry w starszej daty (czyli pamiętające akceleratory grafiki trójwymiarowej), bądź stawiając pierwsze kroki w grafice trójwymiarowej.
Czym jest polygon?
Polygon to wielokąt (zwykle trójkąt lub czworokąt), jednostka składowa siatki (mesh) tworzącej model trójwymiarowy. Pozwala na dokładne odtworzenie obiektu trójwymiarowego i jego łatwą optymalizację. Siatkę obiektu można przenieść na mapę dwuwymiarową.
Kula wyświetlona w widoku siatki w programie Blender.
Operujemy na trójwymiarowych modelach za pomocą zmiany pewnych atrybutów, takich jak przesunięcie, kąt oraz wielkość takich składowych wielokąta jak punkt (verticle), krawędź (edge) czy cały wielokąt (face). Można również operować na większej części siatki, co zostało przedstawione na grafice poniżej.
Proces edycji siatki kuli w programie Blender.
Programy korzystające z Polygonów.
Większość aplikacji wykorzystujących grafikę trójwymiarową są zbudowane z modeli stworzonych z wielokątów. Obecnie większość silników graficznych umożliwia wykorzystywanie modeli stworzonych z wielokątów, wraz z zaawansowanymi opcjami, takimi jak tworzenie rozbudowanych grafik (tekstur) emitujących właściwości materiałów (wypukłość, odbijanie światła, przeźroczystość), z których się składają rzeczywiste obiekty.
Porównanie siatki trójwymiarowej szczegółowej z uproszczoną i uproszczoną z grafiką wypukłości.
Źródło: Commons.wikipedia.org
Przykładowo, krzesło posiada linie, sęki, które możemy oddać zarówno za pomocą samej trójwymiarowej siatki, lub za pomocą specjalnej grafiki dwuwymiarowej przeliczanej za pomocą trójwymiarowego silnika graficznego. Oczywiście warto zauważyć, że siatka trójwymiarowa jest o wiele bardziej kosztowna w obliczeniach w porównaniu do grafiki dwuwymiarowej, dlatego też są stosowane uproszczenia modeli oraz pewne przeniesienia ich szczegółów do grafiki dwuwymiarowej.