Kącik graficzny: grafika rastrowa a grafika wektorowa. - Wersja do druku +- Forum portalu Informatyk.edu.pl (http://forum.informatyk.edu.pl) +-- Dział: Informatyka (http://forum.informatyk.edu.pl/forumdisplay.php?fid=34) +--- Dział: Grafika (http://forum.informatyk.edu.pl/forumdisplay.php?fid=35) +--- Wątek: Kącik graficzny: grafika rastrowa a grafika wektorowa. (/showthread.php?tid=61) |
Kącik graficzny: grafika rastrowa a grafika wektorowa. - Majstersztyk - 18-11-2017 Kącik graficzny
GRAFIKA RASTROWA A GRAFIKA WEKTOROWA Wstęp W technice komputerowej istnieją dwie główne techniki w których są wyświetlane obrazy cyfrowe. Za pomocą informacji o kolorze w danym punkcie siatki (pikselu), co jest cechą grafiki rastrowej; oraz za pomocą wzorów matematycznych, co jest cechą grafiki wektorowej. Grafika rastrowa Grafika rastrowa to prezentacją obrazu za pomocą dwuwymiarowej siatki (inaczej zwaną pixmapa), zawierającej w sobie zbiór odpowiednio pokolorowanych punktów, czyli pikseli. Jakość grafiki rastrowej zależy więc między innymi od ilości pikseli (czyli rozdzielczości) oraz od sposobu zapisu danych o kolorze (palecie kolorów). Przykładami grafiki rastrowej są między innymi zdjęcia z aparatu cyfrowego, zrzuty ekranu oraz ilustracje stworzone za pomocą programów takich jak Gimp, Photoshop. Przykładowe formaty grafiki rastrowej to: - TIFF - JPEG - PNG - BMP - GIF - XCF - PSD Powiększenie grafiki o niskiej rozdzielczości. Grafika wektorowa Grafika wektorowa to prezentacja obrazu za pomocą wzorów matematycznych, danych w jakim obszarze ma się znaleźć kolor, bądź na wskutek jakiego przesunięcia ma powstać linia. Z tego powodu, rozdzielczość grafiki nie wpływa na jej jakość. Obraz stworzony za pomocą wzorów matematycznych nie traci na jakości, gdyż informacje nie są zachowywane w pikselach. Zawartość pliku .svg zawierającego informacje dot. grafiki wektorowej. Przykładami grafiki rastrowej są między innymi wszelkiego rodzaju skalowalne loga w internecie oraz animacje flashowe. Przykładowe formaty grafiki rastrowej to: - SWF - SVG - CDR - EPS Różnice i podobieństwa Grafika rastrowa - Rozdzielczość (wielkość obrazka) ma wpływ na jakość grafiki - Grafikę edytować można za pomocą edytorów graficznych. - Grafiki można łatwo zawrzeć innych plikach, takich jak pliki prezentacji, filmowe, czy pliki tekstur silnika graficznego. - Nadaje się do przechowywania zdjęć, obrazów, złożonych kompozycji. Grafika wektorowa - Rozdzielczość (wielkość obrazka) nie ma wpływu na jakość grafiki
- Grafikę edytować można za pomocą przeznaczonych do tego edytorów graficznych oraz edytorów kodu. - Grafikę ciężko zawrzeć / odtworzyć w prezentacjach, silnikach graficznych. - Nadaje się do przechowywania grafik ikon, log. |