18-11-2017, 22:13
Kącik graficzny
GRAFIKA RASTROWA A GRAFIKA WEKTOROWA
Wstęp
W technice komputerowej istnieją dwie główne techniki w których są wyświetlane obrazy cyfrowe. Za pomocą informacji o kolorze w danym punkcie siatki (pikselu), co jest cechą grafiki rastrowej; oraz za pomocą wzorów matematycznych, co jest cechą grafiki wektorowej.
Grafika rastrowa
Grafika rastrowa to prezentacją obrazu za pomocą dwuwymiarowej siatki (inaczej zwaną pixmapa), zawierającej w sobie zbiór odpowiednio pokolorowanych punktów, czyli pikseli. Jakość grafiki rastrowej zależy więc między innymi od ilości pikseli (czyli rozdzielczości) oraz od sposobu zapisu danych o kolorze (palecie kolorów). Przykładami grafiki rastrowej są między innymi zdjęcia z aparatu cyfrowego, zrzuty ekranu oraz ilustracje stworzone za pomocą programów takich jak Gimp, Photoshop.
Przykładowe formaty grafiki rastrowej to:
- TIFF
- JPEG
- PNG
- BMP
- GIF
- XCF
- PSD
Powiększenie grafiki o niskiej rozdzielczości.
Grafika wektorowa
Grafika wektorowa to prezentacja obrazu za pomocą wzorów matematycznych, danych w jakim obszarze ma się znaleźć kolor, bądź na wskutek jakiego przesunięcia ma powstać linia. Z tego powodu, rozdzielczość grafiki nie wpływa na jej jakość. Obraz stworzony za pomocą wzorów matematycznych nie traci na jakości, gdyż informacje nie są zachowywane w pikselach.
Zawartość pliku .svg zawierającego informacje dot. grafiki wektorowej.
Przykładami grafiki rastrowej są między innymi wszelkiego rodzaju skalowalne loga w internecie oraz animacje flashowe. Przykładowe formaty grafiki rastrowej to:
- SWF
- SVG
- CDR
- EPS
Różnice i podobieństwa
Grafika rastrowa
- Rozdzielczość (wielkość obrazka) ma wpływ na jakość grafiki
- Grafikę edytować można za pomocą edytorów graficznych.
- Grafiki można łatwo zawrzeć innych plikach, takich jak pliki prezentacji, filmowe, czy pliki tekstur silnika graficznego.
- Nadaje się do przechowywania zdjęć, obrazów, złożonych kompozycji.
Grafika wektorowa
GRAFIKA RASTROWA A GRAFIKA WEKTOROWA
Wstęp
W technice komputerowej istnieją dwie główne techniki w których są wyświetlane obrazy cyfrowe. Za pomocą informacji o kolorze w danym punkcie siatki (pikselu), co jest cechą grafiki rastrowej; oraz za pomocą wzorów matematycznych, co jest cechą grafiki wektorowej.
Grafika rastrowa
Grafika rastrowa to prezentacją obrazu za pomocą dwuwymiarowej siatki (inaczej zwaną pixmapa), zawierającej w sobie zbiór odpowiednio pokolorowanych punktów, czyli pikseli. Jakość grafiki rastrowej zależy więc między innymi od ilości pikseli (czyli rozdzielczości) oraz od sposobu zapisu danych o kolorze (palecie kolorów). Przykładami grafiki rastrowej są między innymi zdjęcia z aparatu cyfrowego, zrzuty ekranu oraz ilustracje stworzone za pomocą programów takich jak Gimp, Photoshop.
Przykładowe formaty grafiki rastrowej to:
- TIFF
- JPEG
- PNG
- BMP
- GIF
- XCF
- PSD
Powiększenie grafiki o niskiej rozdzielczości.
Grafika wektorowa
Grafika wektorowa to prezentacja obrazu za pomocą wzorów matematycznych, danych w jakim obszarze ma się znaleźć kolor, bądź na wskutek jakiego przesunięcia ma powstać linia. Z tego powodu, rozdzielczość grafiki nie wpływa na jej jakość. Obraz stworzony za pomocą wzorów matematycznych nie traci na jakości, gdyż informacje nie są zachowywane w pikselach.
Zawartość pliku .svg zawierającego informacje dot. grafiki wektorowej.
Przykładami grafiki rastrowej są między innymi wszelkiego rodzaju skalowalne loga w internecie oraz animacje flashowe. Przykładowe formaty grafiki rastrowej to:
- SWF
- SVG
- CDR
- EPS
Różnice i podobieństwa
Grafika rastrowa
- Rozdzielczość (wielkość obrazka) ma wpływ na jakość grafiki
- Grafikę edytować można za pomocą edytorów graficznych.
- Grafiki można łatwo zawrzeć innych plikach, takich jak pliki prezentacji, filmowe, czy pliki tekstur silnika graficznego.
- Nadaje się do przechowywania zdjęć, obrazów, złożonych kompozycji.
Grafika wektorowa
- Rozdzielczość (wielkość obrazka) nie ma wpływu na jakość grafiki
- Grafikę edytować można za pomocą przeznaczonych do tego edytorów graficznych oraz edytorów kodu.
- Grafikę ciężko zawrzeć / odtworzyć w prezentacjach, silnikach graficznych.
- Nadaje się do przechowywania grafik ikon, log.
- Grafikę edytować można za pomocą przeznaczonych do tego edytorów graficznych oraz edytorów kodu.
- Grafikę ciężko zawrzeć / odtworzyć w prezentacjach, silnikach graficznych.
- Nadaje się do przechowywania grafik ikon, log.